יום שישי, 25 בדצמבר 2009

לרקוד עם כלבי חלל

(פורסם במקור ב"ישראל שישבת" - http://israelhayom.co.il)


18 שנים עברו מאז פירוקה של המדינה הסובייטית. אך מתברר שהתרבות שהיא הולידה עדיין חיה ונושמת.
ולא רק ברפובליקות המאוחדות לשעבר אלא גם אצלינו -  בארץ הקודש. לא פלא – הרי הרוב המכריע של "רוסים" בארץ נולד במדינת הרשע ועם חלב האם הפנים את הסמלים והסיסמאות. וכשמסתכלים לאחור -  רואים שלצד האידאולוגיה הקומוניסטית צמחה לה תרבות פופולרית עשירה ומיוחדת עם מוסיקה וסרטים, חגים ומנהגים.
בדיוק את התרבות הזאת (ומה שיצא ממנה) מנסים לשחזר ולהנציח המפיקים של "בלקה וסטרלקה" - סלון תרבות רוסית וסובייטית שמתקיים מדי יום ראשון במועדון "לייקה" בתל אביב. מי שקצת מכיר את היסטוריית חקר החלל בוודאי ישים לב למשחק המילים. לייקה, בלקה וסטרלקה היו כלבות חלל סובייטיות. לייקה – החייה הראשונה ששוגרה לחלל מתה במהלך הטיסה (איפה היה  "צער בעלי חיים"?) . בלקה וסטרלקה לעומת זאת, חזרו בשלום והפכו לגיבורות תרבות ברמה של יורי גגרין  - האסטרונאוט הראשון.
המפיקה הראשית של הליין – יוליה כיסלו ידועה לבלייני תל אביב כמי שהפיקה את הליין הרוסי המוצלח "סטקנצ'יק". חגיגות ספוגות באלכוהול ששילבו מוסיקה מכל העולם אך הכל ברוח רוסית לבבית וחסרת מעצורים.
לצידה עומד די.ג'יי. קלאצ'יק – אחד המתקלטים הבודדים בארץ שמנגנים "אורבן פולק" –ערבוב מטורף של מוסיקה עירונית שובבה  - צועני, לטיני, Pאנק, רגאיי, היפ-הופ – הכל הולך. ב"בלקה וסטרלקה" הוא הרזידנט הרשמי והמנהל המוסיקלי. הוא מביא איתו רקע עשיר בפופ סובייטי ושאנסון מזרח אירופאי מכל התקופות והסוגים.
לליין החדש שתי מטרות עיקריות. הראשונה היא לחשוף את התרבות הרוסית-סובייטית לקהל המקומי. לדברי יוליה, יותר ויותר צברים מתחילים להבין שמדובר פה במשהו לא רק שונה אלא גם מעניין. המטרה השניה היא ליצור מקום מפגש לכל נושאי אותה התרבות. מקום שבו יוכלו להרגיש בבית ולשחרר את הציפור הסובייטית (כלבת החלל?) שחבויה להם עמוק בלב.
אז לא חשוב באיזה צד של מסך הברזל גדלתם, בלקה וסטרלקה מחקים לכם בלייקה. כל יום א', מ21:00 ועד הטיפה האחרונה. )בר "לייקה" - נחלת בנימין 29,תל אביב)







אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה