יום ראשון, 31 בינואר 2010

Jewrhythmics - רוקדים ביידיש

(פורסם במקור ב"ישראל שישבת" - http://israelhayom.co.il )
יש משהו גרוטסקי ביידיש לכאורה - שפה גוססת שנשארה תקועה במסורת עתיקה. הגרוטסקיות הזאת מושכת היום יותר ויותר אמנים במיוחד כאלה שנודדים בשדות ניסיוניים וחדשניים. בעבר ראינו את היידיש אלקטרו המעולה של תמי בן תור ולפני כמה שנים Gevolt הגדירו מחדש את היידיש מטאל. אך נראה ש-Jewrhythmics מצאו את השילוב המנצח כשחיתנו את השפה הארכאית עם המוסיקה הכי גרוטסקית ונפלאה שנוצרה במאה הקודמת - האיטלו דיסקו.
"הכל התחיל מהקונספט" מספר ולדימיר לומברג האיש העיקרי מאחורי הפרויקט "שירים בשפה גוססת בליווי סגנון מוזיקה גוסס". הפרויקט נרקם בשנתיים האחרונות. ולדימיר ושותפו ממוסקבה - איליה דמיטרייב - החליפו חומרים מוקלטים באינטרנט. בדרך הם צירפו מוסיקאים נוספים מרוסיה מישראל ומארה"ב. כך הוקלט הקלרנית הכליזמרי שמככב בכמה מקטעי האלבום  וגם הגיטרה הצורחת בגרסת דיסקו לקלאסיקה היידישאית "פפירוסן". לומברג מדגיש את העובדה שכל הצלילים האלקטרוניים באלבום באים ממכונות תופים וסינתים אותנטיים "כמו בשנות ה80" - והם לא חיקויים דיגיטליים.
 כל הקטעים באלבום מבוססים על קלאסיקות של מוסיקה "אשכנזית" כשהעיבודים לוקחים אותן היישר לרחבת הריקודים. הליינים של הבס   וצלילי הסינתים מענגים ולא היו מביישים את מפיק האיטלו דיסקו האגדי ג'ורג'יו מורודר. מכונות התופים מספקות את הקצב ומעליהן זמרות עם קולות מלאכיים שרות מילים של אהבה בשפה מתה. 

האלבום ייצא באביב בלייבל האירופי Essayrecordings שם יצאו בעבר גם האלבומים של בלקן ביט בוקס ובום פם. בהופעות בארץ מצטרפים להרכב זמרים מקומיים - נדיה קוצ'ר יוסי רייך וג'ניה פיירמן בת ה85-שהיתה המבצעת הראשונה של "פפירוסן."הערב (שישי) יופיעו  Jewrhythmics ב"קברטינופת" באוזן-בר בתל אביב. מומלץ לכל מי שאוהב לרקוד ביידיש. ,Jew Rhythmicsהופעה בתל אביב, 29.1



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה